Torza

Klantverhaal Drabor

Drabor Terwolde is al meer dan 40 jaar specialist op het gebied van ijzerdraad in verschillende soorten, maten en kwaliteiten. Ze leveren draad op maat, zowel op rozet en coil als op ring. Sinds het begin van het nieuwe jaar werkt Drabor officieel met het Torza ERP systeem. Herman Huinink van Drabor neemt ons mee in het proces wat hieraan voorafging en vertelt hoe het systeem bevalt. 

Hoelang is Drabor al klant van Torza?

“Ik denk dat het eerste contact ongeveer twee jaar geleden is gelegd. We zijn sinds vorig jaar bezig met de ontwikkeling van het systeem. De bedoeling was om het in de loop van vorig jaar te introduceren, maar je door de drukte etc. is dat uitgesteld naar januari.” 

Waarom besloten jullie over te stappen naar een ander ERP systeem?

Ons oude pakket voldeed niet meer aan de eisen die wij hebben. Bovendien konden we moeilijk gegevens daar uit halen. Denk daarbij aan voorraadmutaties bijvoorbeeld. We zaten op een gegeven moment vast in dat pakket. Daarom zijn we met Torza begonnen.” 

Waarom hebben jullie voor Torza als nieuw pakket gekozen?

“We hebben meerdere softwarepakketten geprobeerd, maar er was er niet één waar we echt direct mee verder wilden. Dat was bij het pakket van Torza wel meteen het geval. Dat zat hem met name in de gebruiksvriendelijkheid.

De meeste pakketten werken met een basispakket, welke in zekere mate afgebroken kan worden om beter aan te sluiten op bepaalde behoeften. Torza werkt eigenlijk precies andersom. Die wordt vanaf nul opgebouwd naar een systeem op maat. Dat werk voor ons veel beter.”

Wat maakt Torza zo gebruiksvriendelijk?

“Torza is een enorm flexibel pakket en biedt veel mogelijkheden die wellicht nog niet ontwikkeld zijn, maar wel mogelijk zijn. Dat is waar het om draait. Plus het zit in de cloud, wat betekent dat ik bij wijze van spreken vanuit het buitenland in kan loggen en dingen kan regelen, zonder eerst contact te hoeven maken met een computer of server. Dat is wel een groot voordeel. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de look-and-feel. Die is ook veel moderner en beter dan het oude systeem wat wij voorheen gebruikten.”

Welke extra mogelijkheden biedt Torza voor jullie?

“Dat zijn er genoeg. Een voorbeeld is dat sommige klanten voor een product een eigen benaming, vertaling of artikelcode gebruiken en deze ook op hun externe documenten willen hebben. Vroeger diende ik daar in ons systeem een apart artikel voor aan te maken, welke dan steeds afgeboekt werd van het originele hoofdproduct. Zo had ik wel tweehonderd aparte ‘afgeleide artikelen’ voor verschillende klanten. Met Torza kan ik nu aangeven dat wanneer een bepaald artikel voor een specifieke klant wordt gebruikt, dat het systeem de benaming van dit artikel aanpast in de documentatie. Ik hoef dus geen aparte artikelen meer aan te maken en de documentatie voor de klant is ook direct in orde, met de juiste benaming.

Een ander voorbeeld is de certificering en de koppeling met Exact. Torza is op zichzelf natuurlijk geen boekhoudpakket, maar heeft wel een hele fijne koppeling met Exact. Vroeger moest ik alle facturen apart doorsturen naar Exact. Nu kan ik mijn facturen via Torza aanmaken, per mail versturen naar de klant en staat deze binnen twee seconden in Exact. Zo kan ik het niet meer vergeten en kan ik er ook geen fouten meer mee maken.”

Hoe is de samenwerking met Mark van Torza bevallen als het gaat om de ontwikkeling van het systeem?

“We hebben het afgelopen jaar intensief contact gehad met Mark om samen het pakket te ontwikkelen. Dat werkte prima en het contact met Mark is goed. Hij pakt dingen snel op en dat is voor ons ook belangrijk, zeker gezien we nu officieel live zijn met het pakket. Dan is het van belang dat als er nog foutjes in staan, die direct opgelost kunnen worden. Dat doet Mark erg goed.”

Hoe bevalt het Torza ERP-systeem?

“We zijn enthousiast over hoe het systeem werkt en hoe het nu gaat, ookal zitten er nog dingen in die verder ontwikkeld moeten worden. In het meest gunstige geval hadden we nog een half jaartje moeten wachten voor we online gingen met het Torza systeem, om alles volledig uit te kunnen werken. Maar ja, soms heb je het niet voor het kiezen.

Bovendien haal je in de testfase nooit de dingen eruit die je in de praktijk tegenkomt. We zijn nu drie weken officieel bezig met Torza en ik heb wel een lijstje met verbeterpunten die me in de testomgeving niet zijn opgevallen. Dat is niet de fout van ons of van Mark, maar zo gaan die dingen gewoon. Aan de andere kant leren we nu sneller of dingen die we bedacht en ontwikkeld hebben van tevoren, in de praktijk ook echt werken.”

Heb je daar een voorbeeld van?

“We hadden van tevoren voor het afbramen, wat een bepaalde manier van afwerken is, een manier bedacht om deze afwerkingskosten door te rekenen. Nu bleek in de praktijk dat deze manier niet werkte, dus heeft Mark dat direct aangepast en op een andere manier ingericht. Dat zijn het soort dingen waar je alleen achter komt als je daadwerkelijk live met het systeem aan de slag gaat. Het voordeel van Torza is dat dit soort dingen direct aangepast kunnen worden.

Binnenkort gaan we werken met handscanners, waarmee we in de fabriek meteen het geproduceerde aantal koppelen aan de rol waarvan het gemaakt is, met een bepaald certificaat. Zo blijven we ontwikkelen.”

Alle klantverhalen